søndag 28. oktober 2012

Søte hjerteluer.

Dette strikket jeg i går,men gikk tom for garn,så jeg får ikke strikket mer før i morgen. Det klør i fingrene... :)

Denne luen har jeg strikket etter en lue jeg fikk av min venninne for noen år siden. Hadde ikke noen oppskrift,men med litt matematikk og logikk gikk det fint. Ble bare ikke så mange masker på økningen som jeg hadde tenkt,og da måtte jeg jukse det til litt. Jeg fikk 9 hjerter istedet for 11. Altså strikket jeg 9 i en rapport istedet for 8. Det gikk fint det og. (Da ble det 81 masker istedet for 88.)
Jeg som lærte å strikke for 5 dager siden greide det,så da kan du også. Prøv da vel!

Lag 66 masker,strikk 3 rett og 3 vrang. Når du har strikket ca. 6 cm,øker du til 22 masker. Dette gjør du ved å strikke 4 rette,øk,4 rette,øk osv.. Til slutt skal du ha 88 masker. Strikk 5 omganger med rette masker,og begynn å lag hjerter. En rapport er 8 masker. Hjertet har på de fleste 7 masker,og det åttende er mellomrommet. Du skal få 11 hjerter.
Strikk så 8 cm før du avslutter toppen.
Felling: Strikk 2 og 2 masker sammen to ganger rundt, tre en trå rundt de resterende masker og stram til.

Vet ikke om dette var en bra forklaring fra ei jente som nettopp har begynt å strikke.. Men håper det kan være til hjelp. :)

Hvis luen er hvit og rød som her,så skal hjertet se slik ut:

En rød maske,og 7 hvite hele runden rundt.
3 hvite masker,3 røde masker, og 2 hvite masker rundt.
2 hvite,5 røde og 1 hvit rundt.
1 hvit,og 7 røde 2 runder rundt.
1 hvit,3 røde,1 hvit og 3 røde rundt.
Til slutt 2 hvite,1 rød,3 hvite,1 rød og en hvit.

• = hvit
* = rød

••*•••*•
•***•***
•*******
•*******
••*****•
•••***••
••••*•••

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. :)