mandag 10. desember 2012

Krumkaker.

Krumkaker er en av juleklassikerne fra min barndomsjul,og det var min mormor og morfar som stod for de. Jeg har aldri lagd disse fine kakene selv før jeg gjorde det med en venninne i dag. Det er ikke så vanskelig som man kan tro. En liten kunst er å få de fint nok rullet i rundt,men når du har gjort det noen ganger finner du en måte å få de til sånn nogen lunde..Trikset vårt ble å ta papir på enden,for så å klemme og forme de. Da slipper du å brenne deg.
Vi slet også med å få de tynne nok,men det ble bedre og bedre.

Jeg og min venninne lagde to forskjellige rører,hun hadde et nytt krumkakejern,mens jeg lånte et gammelt jern (slik som du setter rett på plata og snur etter en stund).
Vi konkluderte med at kakene som ble lagd med det gamle jernet ble finest,og at en av rørene smakte bedre enn den andre. Her er oppskriften om du også vil prøve!

Ingredienser:
4 egg
250 g sukker
250 g meierismør , smeltet
250 g hvetemel
½ ts malt kardemomme (valgfritt)

Tips:
En god huskeregel for krumkaker er at du skal bruke like mye mel, sukker og smør som eggene veier. Det vil si at til 4 egg som veier 250 gram, trenger du 250 gram sukker, 250 gram smør og 250 gram hvetemel.

Slik gjør du:
Du trenger et krumkakejern og en krumkakepinne.
Visp egg og sukker til eggedosis. Rør i smør, mel og kardemomme. La røren svelle i ca. 1 time.
Legg en stor teskje røre på midten av det varme jernet. Stek kakene gyllengule ved svak varme.
Form til kremmerhus rundt en krumkakepinne raskt mens kaken fremdeles er rykende varm. Dersom du vil forme kakene til strull (et rett rør) bruker du en pinne og ruller kaken rundt. Du kan også legge kakene over en kopp. Da får du en form som du kan fylle med krem og gjerne friske bær, eller hva du måtte ønske.

Oppbevar krumkakene i tett boks.

Lykke til!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. :)